måndag 1 februari 2010

I väntan på...

...att svärmor ska komma hem från USA med alla härliga stämplar och bakformar, så får jag hålla till godo med det som finns hemma och nog har jag att fylla dagarna med, utöver att vara med Svea såklart!
Det var länge sen jag höll på med pärlor, så det var kul att plocka fram grejorna igen efter att ha fått en beställning på vinglasdekorationerna.
Lite scrappande blir det varje vecka. Jag och grannen har kommit på den perfekta kombinationen - den ena tränar på hennes crosstrainer och den andra sitter bredvid och håller låda och scrappar och sen byter vi plats.
Utöver papper och pärlor har jag även fått tillökning i form av pyttesmå scalaryngel. Dessa sköter sig tyvärr inte helt själva. Deras föräldrar står för vaktandet och skyddar de små ynglen mot allt inklusive sina egna spegelbilder i akvarieglaset. Utfodringen däremot har hamnat på min lott. Torrfoder på burk duger minsann inte... Jag köper små små ägg på zooaffären och dessa ska sedan kläckas enligt konstens alla regler och de yttepyttiga djur som kläcks utfodras ynglen med. Jag som tyckt att Svea varit lite omständig med sin mat... :-)
Svårt att hålla koll på vems vinglas som är vems? Då är dessa vinglasdekorationer perfekta att sätta på glasets fot. Iof så måste man ju då komma ihåg vilken färg man hade på sin dekoration :-) Dessa är gjorda på beställning.




Födelsedagskort till en god vän, som bjöd på en god födelsedagsmiddag.

Svåra att se, men framförallt vänster om den stora scalaren, simmar småttingarna.

4 kommentarer:

  1. Va coolt med scalare yngel. Har jag aldrig varit med om faktiskt. och då är jag ju ändå "erfaren".... Föräldrarna brukar äta upp dom som ägg. Bra jobbat, skall bli kul att se vad det blir av dom.
    linda

    SvaraRadera
  2. Det är det här parets andra kull. Den första kullen dog efter nån dag när de blivit frisimmande, eftersom jag inte hann fixa mat till dem.

    Denna kull var inte alls lika stor, som den förr, men nu får de mat iallafall, så oddsen är ju lite bättre nu. Behöver du några scalarer ifall det blir några? Föräldrarna vaktar dem ordentligt. Jag trodde att de åt upp dem, men de tar dem i munnen och flyttar på dem om de är på fel plats :-)

    SvaraRadera
  3. Absolut! Har haft en liten svacka i det ena akvariet.... 3 fiskar kvar.

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där med svacka... Det är precis det jag haft i mitt stora akvarium, därför fanns det inga andra fiskar än 2 scalarer och 2 ancistrusar, så de har haft lugn och ro och kunnat koncentrera sig på att producera... Än är det ca 15st kvar och de börjar nu ändra form lite från vanlig "yngelform" till "Scalareform".
    /Marina

    SvaraRadera